Den föregående hemsidan hade mycket bra att säga, men var gammal och försökte nå ut med för många budskap på en gång (och innehöll väldigt mycket information). Många menyval gjorde det också lätt att "gå vilse" på sidan. Överlag blev den tungläst och svår att förstå för nya besökare.
Det ryktas att en medarbetare på Almi företagspartner ska ha sett sidan och sagt:
"Det här verkar ju jättebra! ...men vad är det för något?"
Mitt uppdrag som designer började med att försöka förstå helheten och koka ned det till dess viktigaste beståndsdelar. I samråd med Zapp's VD Lennart Mattsson har jag sållat och kortat ned massvis med information, till dess att endast essensen kvarstod.
Dessa kärn-budskap blev grunden till att skapa en tydlig röd tråd och en design för hur vi vill att en besökare ska interagera med sidan, på ett sätt som ökar konvertingen till fler kunder och uppdrag.
Detta, bland annat, genom att budskapen är formade för att tala direkt till sin målgrupp, så att det inte är någon tvekan om vem detta är till för, varför de bör vara intresserade (visa Zapp's fulla värde och vad det kan göra för dem) och att det blir tydligt vad deras nästa steg är för att ta sig vidare framåt.
Det grafiska på hemsidan är i sin tur anpassat för att ge följdsamma rörelser åt ögat och dra fokus på de rätta ställena, i möjligaste mån en sak i taget för att inte överskölja besökaren med för mycket information på en gång (för då orkar de inte och vi tappar dem). Det blir strömlinjeformat, vilket gör budskapet kraftfullare och informationen enkel att ta till sig.
Zapp har nu en ny hemsida att växa vidare på där de kan nå ut till dem som vill växa sin organsation på ett smartare och mer strukturerat sätt. Se den själv och få ditt eget intyck -> klicka på den gröna knappen längre ned på sidan:
Nu har Lennart full kontroll på sin nya hemsida själv, där det på plattformen Snowfire är lätt att ändra utseende eller posta nya inlägg närsomhelst. På så sätt känns sidan alltid fräch och levande, och växer med dig som företagare.