En förhandsvisning är hur din hemsida visas i sökfältets lista, precis när någon sökt efter något av dina sökord (ord relaterade till din branch eller verksamhet). Skriv något som väcker intresse hos din målgrupp och får dem att vilja klicka in på hemsidan.
Det sökmotorer gör, precis som det låter, är att söka igenom alla hemsidor på internet och sedan ranka vad de tror är det mest relevanta innehållet till repektive sökning i en lista. Om du känner din kundkrets väl och vet ungefär vilka ord de använder för att söka efter tjänster som dina, tex "målare Stockholm" så bör du försöka inkludera dessa i texterna på din hemsida.
Men alla delar av hemsidan räknas inte lika mycket, utan vissa får företräde. Rubriker och "footers" (botten på hemsidan) räknas mer och därför bör du verkligen försöka inkludera dina sökord i dessa.
Passa också på att namnge dina bilder på ett bra sätt, så syns de också på bildsökningar och ökar dina chanser att bli hittad. Det är generellt bra att beskriva vad bilden innehåller. t.ex. "vita-skor-storlek-39".
Om du bytt till en ny hemsida så ska du se till att behålla all den ranking som din gamla hemsida redan byggt upp (bra SEO tar tid). Rent konkret innebär det att söka upp alla gamla länkar (som nu visar en tom 404 -sida om du klickar på dem) och sedan "peka om dem". Det gör att en besökare sömlöst då istället landar rätt in på din nya hemsida. Super!
En stor hemsida syns bättre än en liten, lite som i en fysisk butik och att du då tar upp mer hyllplats. Varje "undersida" blir då en ny väg in för kunder att hitta dig. Sökmotorer blir dock tveksamma till långa texter som handlar om lite allt möjligt, så försök att hålla dig till ett specifikt ämne i taget. Kort och kärnfullt är bättre.
Men vad finns för naturligt sätt att ha många sidor och samtidigt hålla dem super-specifika? Att ha en blogg såklart. Det är ett kraftfullt (och ofta underskattat) sätt att få fler besökare. Är kanske just det vad som gjorde att du hittade hit, hm? Att starta en blogg är lättare än du tror, skriv bara kort om saker du vet och som bör vara intresant för dina kunder.
Om du har möjlighet så är det mycket värt om någon annan gör en länk in till din hemsida. Bra hemsidor och tjänster blir rekomenderade av andra, och här är det lätt att samarbeta och hjälpa varandra på traven.
Det kan vara så enkelt som att du, din kund, och era leverantörer på respektive hemsida synliggör varandra och t.ex. visar varandras loggor (klickbara förstås). Även vanliga textlänkar funkar också.
Det hjälper sökmotorn att förstå dig bättre och du får en egen extraruta som poppar upp med mer info om dig och din verksamhet.
Lycka till! Detta var några av många knep för bättre synlighet online. Om du vill veta mer eller ha hjälp så tveka inte att ta kontakt
Mvh
Dag Gimleström
Aforisma webbdesign.